Mersin’in ve Bölgenin kaderini değiştirecek proje…

Cumhuriyetin 100. Yılına temelleri sağlam en kapsamlı ve iddialı hedefle hazırlanan ihracatçılarımızın 500 milyar dolarlık ihracat çıtası gerçekten heyecan verici.

Üstelik bu rakamı 1,5 trilyonluk dış ticaret hacmi içinde düşündüğümüzde varılmak istenen menzilin büyüklüğü daha da anlamlı hale geliyor.

Rakamlar elbette nefesleri kesecek türden ama kafalarda soru işaretleri de yaratmıyor değil.

En önemlisi de alt yapının bu sıçramaya uygunluğu…

Kara, hava, demir yolları elbette önemli. Ama konu dış ticaret olunca bu ağların dünyayla bağlantısını sağlayacak limanlarımızın konum ve kapasiteleri 2023 vizyonuna uygun biçimde yeniden ele alınmadığı sürece hayalleri gerçekleştirmek hayli zor hatta imkânsız.

İhracatla birlikte dış ticaretimizi 12 yıl içinde 4 kat arttırmayı, Türkiye ekonomisini dünya sıralamasında 10.luğa çıkarmayı hedefliyoruz ama halen dünyadaki 100 limanın arasına adına yazdıran tek limanımız bile yok.

Oysa son 20 yılda küresel ticaret inanılmaz büyürken tüm dengeler de değişti.

1989 yılındaki verilere göre liman ligleri sıralamasında esamisi okunmayan Çin bugün en büyük 10 sıralamasına 6, 20 sıralamasına ise 8 kentinin* adını yazdırmış durumda.

Türkiye’nin kaybedilmiş 90’lı yıllarında çok gerilerden koşuya katılan uzak doğunun kaplanları ihracat sayesinde yakaladıkları büyüme mucizesini biraz da limanları sayesinde yakaladılar.

Geçmişteki hatalardan dersler çıkaran Türkiye limanlar konusunda çağ atlayacak projeleri hayata geçirmeye hazırlanıyor.

Mevcut limanın yanı başında ve deniz üzerinde planlanan Mersin Konteyner limanı ile İzmir Çandarlı bu atılımın en büyük iki yatırımı olacak.

Özellikle Mersin’deki yeni liman 12 milyon konteyner kapasitesi ile Akdeniz’in en büyüğü olmakla kalmayacak, dünya ligine de üst sıralardan girecek.

Mevcut limanın özelleştirilmeden önce 500 bin, bugün ise yılda bir milyon konteyner işleme kapasitesine ulaştığını söylersek 2015’te ilk gemilerin yanaşmasının hedeflendiği yeni liman projesinin büyüklüğü ve önemi daha iyi anlaşılacaktır sanırım.

Peki, yaklaşık 3 milyar Euro’ya mal olacak böylesi bir liman Mersin’e neler kazandırır?

Doğrudan 3 bin, dolaylı olarak 30 bin insana yeni iş olanakları sağlayacak.

Mersin’i sadece Türkiye’nin değil, Akdeniz’in en büyük terminal limanı özelliğiyle bölgesinin ve dünyanın önemli lojistik üslerinden biri haline getirecektir.

Sadece Türkiye dış ticaretinin lokomotifi olmakla kalmayacak, bir zamanlar Beyrut, günümüzde ise Dimyat ve Port Said’in yüklendiği rolü Mersin üstlenecek anlayacağınız.

Irak’tan Gürcistan’a, Suriye’den Mısır’a kadar uzanan büyük ve geleceği en parlak coğrafyanın kalbi Mersin’de çarparken, kentin kalkınma ve refahına da inanılmaz katkılar sunacak bu hayalleri süsleyen proje…

Yıllardır kullandığım cümleyle özetlemek gerekirse “Mersin dediğiniz bir limandır aslında…”

Ve bu limanın büyümesi, gelişmesi Mersin’in refahına doğrudan yansıyacaktır şüphesiz…

*Dünyanın en büyük konteyner limanları (1989-2009 sıralaması)

1989 Milyon kont. 2009 Milyon kont.
Hong Kong 4,5 Singapur 25,8
Singapur 4,4 Shanghai Ç 25,0
Rotterdam 3,9 Hong kong Ç 20,9
Kaouhsiung 3,4 Shenzhen Ç 18,2
Kobe 2,5 Busan 11,9
Busan 2,2 Gaungzhou Ç 11,2
Los Angeles 2,1 Dubai 11,1
New York/New Jersey 2,0 Ningbo Ç 10,5
Keelung 1,8 Qingdao Ç 10,2
Hamburg 1,7 Rotterdam   9,7

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s