Billboard işi; son gelişmeler, çözüm önerileri

Mersin’in billboard serüveniyle ilgili yazıp çizdiklerimi bir araya toplasak sanırım kitap olur.

Bıkmadan yazmak, herkesi ilgilendiren bir sorunu dile getirmek iyi hoş ta, onca çabanın işe yaramadığını görmek gün geliyor öyle hayal kırıklığı yaratıyor ki, bir daha kalem oynatmak gelmiyor içinizden.

Mersin’in açık hava reklamcılığı da, son 10 yıllık süreciyle “koyuver gitsin” sözünü hak ediyor.

Ama kente karşı sorumluluğunuz, sahip çıkılmadığı takdirde kaybedilecekler bir kez daha konuyu, yaşananları ve çok yakın gelecekte yapılması gerekenleri bir kez daha anlatmayı, yetkilileri uyarmayı gerekli kılıyor.

Bunu yapmaya çalışacağım…

Önce konuyu bilmeyenler için bir kez daha özetlemeye çalışayım:

Mersin Büyükşehir Belediyesi 2002 yılında, açık hava reklamcılık sektöründe esamisi okunmayan bir şirkete kentin billboard işini 10 yıllığına ihale etti. (Bu alanda dünya çapında üne sahip şirketlerin katılmadığı ihaleye giren iki firmadan biri zaten daha zarflar açılmadan elenmiş, dolayısıyla tek firmanın teklif verdiği hayli ilginç süreç yaşanmıştı. Sonra o firma da dönüp bir süre sonra işi başkasına devretti)

Eğer Mersin; ülkenin diğer büyükşehirlerinde yarışa giren dünya devlerinin Mersin’deki ihaleye girmelerini sağlayabilse, kısacası rekabetçilik yaratılabilseydi bu sektörden milyonlarca dolar gelir sağlanır bu da, hizmet olarak vatandaşa dönerdi.

Olan oldu artık geçmişe dönüp ağlamanın yararı yok ama rekabetin sağlanmaması nedeniyle kaybettiğimizi basit bir örnekle açıklayayım:

Mersin billboard işini 19 Şubat 2002 tarihinde yıllık 125 bin lira (yaklaşık 80 bin dolara) ihale etti. Konya’nın aynı işi 2008 yılında üç dünya devinin kıran kırana rekabeti sonunda 2 milyon 640 bin Lira (1,8 milyon dolar) yıllık fiyata gitti.

Anlayacağınız aynı dalga boyuna sahip iki kentten Mersin’in 10 yılda 800 bin dolar elde ettiği iş, Konya’ya 18 milyon dolar kaynak yarattı.

Bu artık ağlamanın çok ta işe yaramadığı geçmişle ilgili tablo…

Gelelim bugüne:

Mersin Büyükşehir, 2012 Mart ayında 10 yıllık süresi dolacak “kent içi açık hava reklam” işini önümüzdeki yılın ilk aylarında ihale etmek zorunda.

Ancak değişen pek çok koşul bu alanı da etkiledi şüphesiz.

Birincisi geçen yıllar içinde hem Türkiye çok büyüdü hem de reklamcılık sektörü. Üstelik Macit Özcan acemiliğine denk gelen 2002’den çok farklı yaklaşıyor yeni ihale sürecine.

Bu nedenle Mersin giderayak yanlış bir takım adımlar atmazsa, geçmişe oranla dudak uçuklatan paralara ihale edebilir açık hava reklam alanlarını…

İşte o “yanlış adımlar” kaygısını haklı çıkaracak gelişmeler yaşanıyor son günlerde.

Yeni büyük ihaleye aylar kala, Akdeniz Belediyesi yetkisinde gördüğü tüm alanları Encümen kararıyla bir şirkete verdi geçtiğimiz günlerde.

Böylece 2012’de ihaleye çıkarılacak “büyük pastanın” önemlice diliminin 12’ye 5 kala mundar edilme riski doğmuş oldu.

Hiçbir Dünya devi, sınırları belirsiz, kimi bölgelerine başka firmaların hâkim olduğu bir işe gelip hak ettiği parayı vermez. Kent bilinciyle söyleyeceksek; “Ürünümüz ciddi anlamda değer kaybına uğrama tehlikesi altındadır.”

Zaman geçirmeden derhal yapılması gereken şudur:

-Büyükşehir Belediye Başkanlığında ilçe Belediyelerinin katılımıyla teknik komisyon oluşturulur. Komisyon Büyükşehir yetki sınırlarında kalan “açık hava reklam alanlarının, noktalarının” yerlerini belirler.

-Ardından Büyükşehir Belediye ve İlçe Belediye Başkanları bir araya gelip bu reklam alanlarından elde edilecek gelirin paylaşılma oran ve yöntemlerini kararlaştırırlar.

Burada sağlıklı uzlaşma için Valimizin hakemliğine de başvurulabilir.

Böylece yapılacak ihalede ürünün hak ettiği değere gitmesi sağlanır. Tüm Belediyelerin dolayısıyla kentin kazanacağı bir formüldür bu…

Bu arada “açık hava reklamcılığından” en büyük zararı gören yerel medyayı da unutmamak gerekiyor.

-Yapılacak ihale sonunda ortaya çıkacak “gelirin belli bir kısmının yerel radyo, tv ve resmi ilan almaya hak kazanmış gazetelere belli kriterler çerçevesinde dağıtılması formüle edilebilirse” sanırım medya açısından giderilmesi olanaksız zararların en azından bir kısmı telafi edilmiş olacaktır.

Başka hesapların içinde olmayan herkesin kabul edeceği “kazan, kazan” olarak özetlenecek formüldür, önerdiğim.

Kaldı ki Mersin hizmet olarak geri dönecek para kazanmakla da kalmayacaktır ihale sonunda.

Belediyelerin imzalayacağı protokole bugün kentin dört yanını kirleten, kural tanımaz bez afişlerin kaldırılması hususunda bir madde eklenerek, görüntü kirliliğine de set çekilmiş olur.

“Tecrübeyi yenilen kazıkların bileşkesi” diye tanımlıyor düşünür.

Umarım Mersin yeterince akıllanmıştır ve kazandığı tecrübeleri gelire, hizmete de dönüştürme becerisini bu kez gösterir.

Billboard işi; son gelişmeler, çözüm önerileri” üzerine bir yorum

  1. slm abdullah bey düşüncenize katılıyorum ihalenin bölünmesi demek pastanın çogu oranda azalması demektir firma açısından bakıldıgında firma tekel olması nerde bölünmesi nerde şimdiki gibi şuan mersin büyük şehir belediyesi sınırlarında 3 firma var şehir ışıkları simge reklam ve renga renk firmaları herkes haklı olarak en güzel yerlere dikelim iş yapalım düşüncesinde ama çevreye verilen zararı göremiyorlar yada görüp işlerine gelmiyor mersin büyük şehir belediyemiz bu işden hakkını tam almak istiyorsa bu gidişe dur demesi gerekir ve tek firmaya 5 senelik ihaleye çıkarması gerekir çünkü sizinde dediginiz gibi ulusal firmalar böyle sorunlu yerlere sıcak bakmazlar genel olarak 4 ulusal firma var onların buraya girmesini istiyorsak iyi gelir elde etmek istiyorsak tek el olarak ihaleye çıkarmalıyız ulsal firmaların düşünceleride tek el oldugunda firmanın kira bedelleri 300 tl ile 400 tl arasıdır ama baska firma olması halinde rekabet olacak ve kiralama bedelleri şimdiki gibi 30 tl ile 100 tl arası olacaktır bu açıdan ulusal firma mersin büyük şehir belediyesine düşük rakamlar verir ve sıcak bakmazlar netice olarak tek firma ve ihale süresi 5 senelik olursa mersin büyükşehir belediyemize dolayısıyla kentimize büyük bir faydası olacaktır TEŞEKÜR EDERİM SAYGILARIMLA

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s