AK Parti Mersini cezalandırıyor mu? -3-

Cezalandırma demişken Nükleer santral için uygun görülen eşsiz cennet Akkuyu’ da Mersinin kalbine saplanan hançerden söz edecek, yeterince acı veren ve yıllar geçse de canımızı yakacak olan o unutulmaz yarayı kanatacak değilim. “AK Parti Mersini cezalandırıyor mu?”  sorularına cevap vermeyi zorlaştıran ve benim diyecek polemik ustalarını bile 2.80 mindere yapıştıracak bir başka konuyu; Çukurova havalimanının trajikomik öyküsünü ve o kent adına hayati önemi olan projenin tanık olduğumuz sürecini izlerken bile yorgun düştüğümüz gelişmelerini yazmasam olmazdı.

Unutulma olasılığına karşı yaşananları anımsatmaya ve bazılarının verip te sırtlarını döndükleri tarihi! sözlerini anımsamalarına yardımcı olmaya çalışayım.

“2013 Akdeniz oyunlarına yetişecek” iddiasıyla yapılabilirliği imkânsız ihale sürecini, aldığı gün o şartlar altında batması kaçınılmaz üstlenici ile ilgili yazdıklarımı toplasam sanırım kitap olur.
“Ben demedim mi?” sonuna sevinmediğim, aksine hem üstleniciyi yakan hem de bölgeyi hayal kırıklığına uğratan süreci ortalama hafızaya sahip herkes hatırlıyor. O nedenle kimseye faydası olmayacak geçmişi tartışmanın yararı da yok.

Ama henüz mürekkebi kurumamış çok yeni iki müjdeye burada değinmek ve “sahi o müjde niyetine kent kamuoyuna verilen tarihi randevular ne oldu?” sorusunu sormak gerekiyor.

Gelin çok yakın zamanlarda duyduğumuz için unutma şansımız düşük iki haberi bir kez daha hatırlayalım:

Birincisi 18 Ocak 2015 günü tüm ulusal ölçekteki gazetelerde yer alan ve okuduğumuzda bizi sevinçten havalara zıplatan ve tarihi müjdeyi içeren haber:

“Üstlenici firmanın yaşadığı mali sıkıntılar nedeniyle uzun bir süredir yapımı devam etmeyen Çukurova Havalimanı projesini Icon Group devraldı. Bu ayın sonuna doğru inşaat faaliyetlerine tekrar başlayacak olan şirket, Türkiye’nin en büyük ikinci havalimanını 31 Aralık 2015 tarihine yetiştirmeyi hedefliyor”

Müjdeyi medyaya duyuran kim:

O tarihlerde Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürü olan ve müjdeyi verdikten bir iki hafta sonra görevden alınan Orhan Birdal…

Birdal, TBMM Kamu İktisadi Teşebbüsleri Komisyonu’nda 16 Ocak 2015 günü yaptığı sunumunda aynen şunları söylemektedir:

“Çukurova Havalimanı’nın yapım ihalesini kazanan firma dar boğaza girdiği için mevcut şirket teknik yeterlilik sahibi olan yüzde 20 hisseli ortağın dışındaki diğer hisseleri yeni bir şirkete devredilmiştir, yeni şirket işi kaldığı yerden devam ettirip hava alanını tamamlayacaktır”

Aslında Birdal’ ın KİT komisyonunda duyurduğu gelişme yeni değildi. İflasa sürüklenen üstlenici grup işin yaptığı kısmını (500 milyon dolarlık projenin %20’ sini yaptığını ve bunun için 100 milyon dolar harcadığını daha önce çeşitli vesilelerle duyurmuştu)  sermayeye mahsup edecek ve şirketin geri kalan hisselerini İCON isimli gruba devredecekti.

Yapılan anlaşma ve bu anlaşmanın DHMİ tarafından onaylanması halinde İcon grubu projeyi kaldığı yerden tamamlayıp havalimanını hizmete açacak ve bizlerde yılların hayalinin gerçekleşmesiyle göklerde uçmaya başlayacaktık.

Ancak şeytanın avukatlığına soyunan muzır oyunbozanların kafalarını karıştıran ve bir tas suda fırtınalar koparmalarına yola açacak sorular da yok değildi.

Örneğin İcon grubu nasıl olmuştu da, Koçoğlu firmasını iflasa sürükleyen böylesi bir projeye balıklama atlamıştı?

Acaba TAV veya Limak gibi bu tür inşaatlarda rüştünü ispat etmiş bir üçüncü küresel grup böylesine riskli bir işi üstlenilecek kadar cazip bulmuştu da, biz mi bazı detayları kaçırmıştık?

Sahi bu İcon adıyla ortaya çıkan grubun havalimanı inşaatları konusunda nasıl bir deneyim karnesi vardı, CV’ leri nelerdi?

Havaalanının akıbetini merak eden sadece biz değildik. CHP Mersin Milletvekili Vahap Seçer de medyaya yansıyan gelişmeleri merak etmiş ve oturup Başbakan Davutoğlu’ nun yanıtlaması dileğiyle soru önergesi hazırlamıştı.

Şöyle diyordu önergesinde Seçer:

“Havaalanının inşaatı gerçekleşmesinde son durum önergenin yanıtlandığı tarih itibariyle nedir? Yukarıda belirtilen gelişmeler ışığında, söz konusu devir işlemleri ve DHMİ ile yeni şirket arasındaki sözleşmelerle ilgili son hukuki gelişme nedir? İflasını isteyen önceki şirket ile hukuki olarak sorun ya da sorunlar yaşanmış mıdır? DHMİ ile yapılan yeni sözleşmenin içeriği nedir? Yatırımın bitim tarihi olarak öngörülen Mart 2016’da herhangi bir değişiklik olmuş mudur? Havaalanı ne zaman hizmete girecektir? Icon Group’un ortaklık yapısı nasıldır? Yabancı ortaklığı var mıdır? Sözü edilen firmanın Türkiye’de kamudan aldığı ihale ya da ihaleler var mıdır? Var ise sözü edilen ihalelerin mali boyutu ve projelerin gerçekleşmelerine ilişkin son durum nedir? Sözü edilen firmanın havaalanı inşaatı tecrübesi var mıdır? Var ise nelerdir?

Icon Group Yönetim Kurulu Başkanı Erdal Alkış kimdir? Alkış’ın AKP ile ilişkisi var mıdır? Erdal Alkış, önergenin yanıtlandığı tarihe kadar olan dönemde Türkiye’de kaç projeye danışmanlık yapmıştır? Sözü edilen firmanın referansları arasında ‘2002 yılı Ak Parti Türkiye seçim çalışmaları miting organizasyonları, ‘2002-2004 arasında İstanbul Büyükşehir Belediyesinin 38 adet açılış ve diğer organizasyonları, ‘Başbakanlık yurt dışı gezileri organizasyonları’, ‘Cumhurbaşkanlığı yurt dışı gezi organizasyonları’ bulunmaktadır. Alkış’ın ‘Ak Parti Yürüyüşü İlk 45 Gün’ kitabının yazarı olduğu da bilinmektedir. Sözü edilen referanslar ile Çukurova Havaalanı Projesi’nin Icon Grubuna verilmesi arasında bir ilinti bulunmakta mıdır?”

Gerçekten ilginç sorulardı bunlar…

Davutoğlu önergeyle ilgili tek cümlelik yanıt bile vermedi. Ama dönemin ulaştırma bakanı Lütfü Elvan devir işleminin bakanlığınca onaylandığını ve yeni yapımcıya işin hızlandırılıp 31 Aralık 2015 tarihine kadar havalimanının hizmete açılması talimatını verdiğini açıkladı.

Sadece Elvan değil, ICON başkanı Alkış, merakları giderecek pek çok soruya açıklık getirecek cevapları vakit geçirmeden verdi. Alkış aynen şunları söylüyordu 2015 Ocak ayının son günü:

“Havaalanı’nın çok hızlı şekilde tamamlanması için kapsamlı olarak çalışılacaklarını” kaydeden Alkış, “İlk görüşmede yabancı sermaye ortaklığı ile projeye talip olduklarını ancak son aşamada ise projeyi tek şirket olarak tamamlayacaklarını” duyuruyor ve ekliyordu:

“ işin tamamlanması için gerekli 370 milyon Euro’luk finansmanın yüzde 60’ını yurtdışı, yüzde 40’ını ise yurtiçinden temin edeceğiz”

Bu kadar da değildi. İCON başkanı, iflas süreci nedeniyle Çukurova Havalimanı Yatırım Yapım ve İşletme A.Ş.’yi devretmek zorunda kalan Koçoğlu Holding’e de mevcut yatırımlarının bedelini (ki 100-120 milyon dolar civarında bir rakamdı) ödeyecekleri sözünü vermekle kalmadı. Asıl müjdeyi tıpkı Bakan Elvan gibi sona saklamıştı: “Havaalanı 31 Aralık 2015 tarihinde hizmete açılacak”

Bu konuda kararlı olduklarını söylerken Adana ve Mersin vali ve belediye başkanlarıyla ortak projeler hakkında görüşmelere başladıklarını, Havalimanı’nın şubat ayı sonunda yapılacak olan tanıtım törenine, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı’nın katılımını beklediklerini dile getiriyordu.

Gelişmeleri geçmiş zaman kipiyle anlattığıma bakmayın, hafızası yorgun Mersin’ de yukarıda özetlemeye çalıştığım son olayların tamamı henüz 4. Ayını bitirdiğimiz 2015’in yüz gününde yaşandı.

10 yılda bir arpa yolu gidemediğimiz süreci 10 ayda tamamlayacağını söyleyen yatırımcıyı hazır bulmuşken bazı sorularla daha baştan yormanın, pişmiş aşa su katmanın anlamı yoktu. Bu nedenle dokuz boğumla düğümledik pek çok soruyu ve oturup şubat sonu yapılacak tanıtım törenini! Dört gözle beklemeye başladık.

Vahap Seçer kadar sorularım yoktu elbet.  Son yıllarda tanık olduğum onca olay sonunda “üzümünü ye, bağını sorma” ilkesini başucuma asacak kadar olgunlaşmıştım ama sormadan da edemiyordum:

Sahi bu İcon adlı ‘Group’ bugüne kadar hangi havaalanlarını, hadi TAV gibi dünyanın dört bucağında dev terminaller yapan kuruluşlardan vazgeçtim, kaç metre pist inşa etmişti acaba?

Basit bir araştırma merakımı gidermek şöyle dursun, zaten bulanık olan zihnimi iyice karıştırdı.

Gerçi İCON Group diye bir oluşum yoktu ama Erdal Alkış’a ait İstanbul Ticaret Odasına kayıtlı iki şirket vardı. Bunlardan biri 2003 yılında kurulan ve 2013’ te faaliyet alanlarını genişleten 50 bin lira sermayeli (yazıyla da tekrarlayayım elli bin lira) İCON MEDYA TANITIM ORGANİZASYON TARIM SANAYİ TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ…

Diğeri ise 2013 te kurulan 200 bin lira sermayeli ve Alkış’ın tek ortağı olduğu İCON GERİ DÖNÜŞÜM İNŞAAT PETROL MADEN VE TEMİZLİK SANAYİ TİCARET ANONİM ŞİRKETİ…

Şirketlerden birinin amacı tanıtım organizasyonları, tv dizileri, fuar etkinlikleri düzenlemek…

Diğerinin faaliyet alanı ise daha da ilginç. Aynen şöyle tanımlanıyor: “kentsel dönüşüm projesi sonucunda ortaya çıkacak olan inşaat yıkıntıları asfalt parke beton kaldırım taşları tretuvar ve benzeri malzemelerin geri dönüşümü bu çerçevede bedel karşılığı geri dönüşüm tesislerine alınması işlenmesi ve işlenen malzemelerin bir kısmının şehir alt yapı işlerinde kullanılmak üzere pazarlanmasını ve satımını gerçekleştirmek…”

Aklınıza gelen soruları duyar gibiyim. Ben de aynı soruları sordum kendime: “Nasıl yani, biri tv dizileri çekme amaçlı 50, diğeri moloz taşımak için kurulmuş 200 bin lira sermayeli iki şirketin grubu mu 500 milyon dolara mal olacak havalimanını yapacaktı?

Üstelik grubun her şeyi olan Alkış’ ın samimi olarak dile getirdiği gibi yabancı gruplarla görüşülse de kimsenin ortak olmaya yanaşmadığı işi tek başlarına yapacaklarına göre Koçoğlu’ na fizibilitesi olmadığı için kredi vermeyen hangi yerli ya da yabancı banka finansman musluklarını açacaktı?

Faaliyet tanımı içinde havaalanı yapmak şöyle dursun, havacılıkla ilgili tek cümlenin “uçak bileti satmak” olan bir grup nasıl olacaktı da, ülkenin deve dişi gibi şirketlerinin yanaşmadığı böylesine ağır bir yükün altına girecekti?

Sorular, sorular…

Yanıtlayacak tek muhatap vardı ama o da belli ki şubat sonu diye randevu verdiği tanıtım törenine bir türlü gelemedi.

Ama “ne olacak bu havalimanının hali?” sorularını AK Parti il başkanı duymuş olmalı ki, 15 Nisan 2015 günü hepimizi sevince gark eden ve karamsar havayı dağıtan açıklamayı yaptı.

Bakın ne diyor Taşpınar:

“Ayın 25’ine kadar bütün işlemler bitiyor ve bu ay sonunda havalimanın da çalışmalara yeniden başlanıyor.”

Aynı Taşpınar bu açıklamadan 10 gün önce 5 Nisan 2015’ te Ulaştırma Bakanıyla görüştüm, şu andaki yatırımcı kuruluşun sözleşmesinin kesinlikle feshedileceğini söyledi. Yeniden ihaleye çıkılacak, bu kesin. Ben bu çalışmanın bir an önce ve seçimden önce yapılması için bakanımızdan ricada bulundum. Karar kesindir bu havaalanı en kısa sürede bitirilecektir. Bundan hiç endişeniz olmasın”

İki açıklama arasındaki farkın altını çizmeme gerek var mı? 5 Nisan günü “mevcut yatırımcının sözleşmesinin feshedileceğini, yeniden ihaleye çıkılacağını” da söyleyen de, 15 Nisanda “ayın 25’ine kadar bütün işlemler bitiyor, ay sonunda çalışmalar yeniden başlıyor” diyen de aynı kişi.

10 gün içinde birbirine iki kutup kadar uzak iki açıklama…

Böylesine sarhoş eden müjdeler karşısında şimdi gel de “sözleşme feshedildiğine ve yeniden ihaleye çıkılacağına göre (ki hukuk devletinde olması gereken budur) nasıl olacak ta en az 500 milyon dolarlık kaynak gerektiren bir projenin şartnamesi, duyuruları, yeterliliği olan yatırımcılar hazırlanacak. Ve ihale günü teklif vermeleri gereken en az bir yıllık yasal sürece mahkûm bir yatırım 10-15 gün içinde tüm yasal süreçler tamamlanıp başlatılacak, üstelik 2015 sonuna kadar da tamamlanacak.

Bu arada 120 milyon doları Kargılı sahasına gömdüğünü söyleyen Koçoğlu ne olacak?

İşi ondan devraldığını DHMİ genel müdürü ve Ulaştırma Bakanının da TBMM’ de müjdelerle duyurduğu İCON grup nerede kaldı?

Bunca ninniyi gıkını çıkarmadan dinleyebilen bir Mersin oldukça daha epeyi yeni masallar dinleyeceğiz yetkili ve etkili ağızlardan…

Ne diyordu AK Parti 7 Haziran seçim sloganlarının en fiyakalısı gördüğüm sonuncusunda?

“Onlar konuşur, biz yaparız”

Doğru söze ne denir, ancak bu kadar özetlenebilir Mersin’ e reva görülenler?

Gerçekten de “Biz konuşuyoruz, adamlar da yapıyor…

Allahtan çoğunluğun ağzı kapalı da, feryatlar duyulmuyor…

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s