Alışverişin bugünü, yakın geleceği…

Mutlaka öncesi de vardır ama, yazılı tarihin başladığı 3 bin yıl öncesine kadar geriye giden çivi yazısıyla düzenlenmiş tabletlerden anlaşıldığı kadarıyla, 5 bin yıldır Mezopotamya üzerinden Anadolu’ ya ve merkezden çevreye doğru dalga dalga büyüyen biçimde alış veriş, en önemli etkinliklerden biri olarak insanlığa damgasını vurmuş…

Sonrasında pazar yerleri, bedestenler, bugün bile varlığını sürdüren ve dünyadaki AVM’ lere ilham veren kapalı çarşılarla ticaret belirli merkezlerde insanları bir araya getirip, ihtiyaçlarını giderdikleri mekanların inşasına doğru evrilmiş.

Tabletlerden, sayısız kitaba konu olmuş, aynı zamanda insanlık tarihi kadar eski ve derin bir mevzuu bu türden makalelere sığdırmanın imkansızlığı kadar mantıksızlığının da farkındayım.

Bu nedenle geçmişe fazla dalmadan son dönemde, özellikle de internet ve ardından hayatımızı esir alan akıllı telefonlarla alış verişin nasıl bir değişim göstermekte olduğunu ve yakın gelecekte doğrudan yaşamımızı  etkileme boyutlarına son devrimsel nitelikte değişimler ışığında değinmek istiyorum.

Bu alanda farklı kulvarlarda koşsalar da birbirini kollayan, kendi geliştirdikleri yöntemler yanında rakiplerinin yeni hamlelerine yetişmeye, ayak uydurmaya çalışan üç küresel marka, üç dev pazarlamacı var karşımızda…

Biri Çin’ li alibaba…

Henüz 18 yaşında ama şimdiden tüm dünyadaki tüketicilere aradıkları her türlü ürünü ulaştıran, müşterinin ayağına götüren bir platform…

Platformun yaratıcısı Jack Ma bir Çin’ li ve kurduğu şirketin temeli de bu ülke ama bugün dünya üzerindeki bilinen bilinmeyen 200 civarında ülkeye mensup 3,5 milyon şirket milyarlarca ürünü alibaba sitesi üzerinden tüm dünyaya pazarlamaya çalışıyor.

Akıllı telefonlara yüklenen bir uygulamayla aradığınız her kalite ve fiyatta ürünü ucuz pahalı, küçük büyük demeden sipariş ediyor, harita üzerinde yerini bilmediğiniz ülkeden bile olsa aradığınız ürünü kısa zamanda kapınızda buluyorsunuz.

İnsanların dolaşımından çok daha kolay ve önüne koyulan tüm engelleri aşan yöntemlerle dünyanın her yerindeki ürünün ister en iyisini ister en ucuzunu satın almanız mümkün.

Üstelik bu hizmeti veren şirketin operasyon maliyetleri o kadar düşük ki, küresel rekabette onunla başa çıkmak hayli zor.

Ülkeler mevzuatlarıyla, gümrük duvarlarıyla kimi engellemeler çıkarmasalar Alibaba başta olmak üzere onun izinden giden benzerlerini durdurmanın olanağı yok.

Engellemelerin nereye kadar sürdürülebileceği ise meçhul…

Çünkü ‘müşterinin’ talebine en uygun cevabı veren bu platformlar ve geleceği de bu sanal ticaret temsil ediyor.

Ve alibaba sürecin, yükselen trendin farkında.

Örneğin ABD’ de perakende pazarı her yıl 200 milyar dolar büyümeye başladı ve 2020′ de 5,5 trilyon dolarlık hacme ulaşması bekleniyor. Ama büyümenin temel dinamiği artık mağazaların, AVM’ lerin yerini alan e-ticaret alanları ve bu platformlar normal mağazacılığın 4 katı daha hızlı büyüyor.

Rakamlarla kafa şişirme niyetinde değilim ama Jack Ma’ nın kurduğu şirketin nereden nereye geldiğini ve operasyonel anlamda nasıl minimum maliyetlerle maksimum cirolara ulaştığını anlatmakta fayda var:

2014 yılında New York borsasında 68 dolardan yatırımcıya açılan alibaba hisseleri daha ilk dakikada %38 artışla 100 dolara dayanırken şirketin piyasa değeri 168 milyar dolardan başladığı ilk günü 231 milyar dolarla tamamladı.

Bugün ise aynı alibaba 450 milyar dolara ulaşmış durumda ve gidişat 3 yıl içinde 1 trilyon dolarlık psikolojik sınırı aşacağını gösteriyor.

Ve alibaba dünyanın en ücra köşesine ulaşan bu pazarlama başarısını yaklaşık 35 bin kişiyle yakalarken klasik anlamda mağazacılığın dünya devi Walmart 2 milyon 100 bin çalışanıyla kendisini gelip geçen rakibine gıptayla karışık şaşkınlıkla izliyordu.

Alışveriş, yeni trend pazarlama demişken Çin’ li Alibaba yanında ABD’ li Amazon’ u ve Amazon’ un tüm dünya lojistiğini sarsan, akıllara durgunluk verecek geliştirdiği araç ve yöntemleri de ele almak gerekiyor.

Amazon ve Walmart ile simgelenen eski yeni kapışması ve bu yarışa damgasını vuran, pazarlamayı kökten değiştirecek gelişmeler bir başka makale konusu olsun…

 

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s