Mersin metrosunun finansmanını kim sağlayacak?

Önceki makalenin sonunda Mersin metrosunun kilometre başına 20-25 milyon dolara çıkacağını iddia eden proje müellifinin ortaya koyduğu hayli iyimser tabloyla, yapım yöntemi olarak aynı sisteme sahip iki ayrı yerde yürüyen ve birinin ihale süreci tamamlandığı için kesinleşen maliyetleri arasındaki uçurumu ele alacağımı söyledim, kaldığım yerden devam edeyim…

Mersin HRS (kendi ifadesiyle metro) proje müellifi Kubin’ in; yine kendisine ait üstelik uzunluk, istasyon sayısı, raylı sistemi ve depolarla atölyeyi yer altına alma yöntemi dahil bire bir benzeri olan Buca-Üçyol metro projesi Cumhurbaşkanlığınca ‘2019 yılı yatırım programı revizyon cetveline’ dahil edilirken projenin finansmanı için ön görülen hazine garantisiz dış finansman gereksinimi 6 milyar 165 milyon 852 bin lira olarak ön görüldü. Onay tarihindeki dolar kuruyla yaklaşık 1,1 milyar dolar. Vurgulamakta yarar var: Dış finansman ihtiyacı için Kilometre başına 80 milyon dolar..

İzmir Buca HRS için öngörülen dış finansman ihtiyacı şimdilik beklenti düzeyinde diyelim peki kesinleşmiş bir ihale var mı? O ihalede ortaya çıkan fiyat ne?

Önceki makalelerden birinde değinmiştim ama yeniden anımsatmakta yarar var:

Mersin ve Buca gibi (aç kapa) yöntemiyle yapılacak Konya Erbakan Üniversitesi-şehir merkezi arasındaki raylı sistem ihalesi 4 ekim 2019 günü sonuçlandı. 21,1 km uzunluğundaki ihale 1,2 milyar Euro (1 milyar 320 milyon dolarlık) teklif veren China National Machinery corp (CMC) ile Taşyapı ortaklığına verildi. Üstelik ihale belediye tarafından değil, Ulaştırma Bakanlığınca yapıldı ve ortaya çıkan fiyat kilometre başına 60-65 milyon dolar civarı..

İki ihale, Mersin ile neredeyse yapım modeli bire bir aynı olan iki proje ve biri kesinleşen diğeri de tahmin edilen fiyatlar arasındaki uçurumlar…

Tablo bu iken Mersin metrosuna kilometre başına 20-25 milyon dolarlık teklifler gelecek mi?

Mersin metro ihale şartnamesine baktığımızda bu veya daha farklı fiyatın ihalede ortaya çıkması da yetmiyor.

Yetmiyor çünkü, ihaleye katılacak kuruluş ve oluşumlardan, ihale teklifiyle birlikte ‘KDV dahil proje tutarının yüzde 85′ i tutarında dış kredi bulduklarına dair kreditörün onayladığı taahhüt mektubu’ vermeleri isteniyor. Dış kredi bulduğuna dair garanti mektubunu sunamayanlar ihaleye giremeyecek..

Tanınırlıkları ve ödeme kapasiteleri yüksek Türk Bankalarının bile dış kredi bulmakta zorlandığı krizdeki Türkiyenin yatırım ikliminde Mersin, benzerlerinin yarı fiyatından çok aşağıya ve dış kredisini de kendisi bulmuş üstlenicilerin kapıyı çalacağı tekliflerle karşılaşacak mı gerçekten?

İzmir BŞ’ in Buca metrosu için şimdilik bulabildiği tek kaynak 11 Aralık 2019 günü törenlerle imzalanan ve Avrupa İmar Bankası’ nın (EBRD) sağladığı 4 yılı ödemesiz 12 yıl vadeli 80 milyon Euro’ luk kredi. Yeni İzmir BŞ belediyesi şimdi bu krediyi ve İzmir’ in rayting’ ini referans göstererek uluslar arası piyasada kredi arayışına girmiş bulunuyor..

Toparlamaya çalıştığım haliyle tablo bu…

Mersin projesine, İzmir’ in dörtte biri, Konya’ nın yarı fiyatına dış kredisini cebinde taşıyan talipli çıkar mı?

Müneccimlik yapmaya gerek yok, şunun şurasında27 Şubat’ a ne kaldı?

Bekleyip görelim..

 

 

 

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s